Recent, tot mai mulți oameni s-au regăsit în mod neașteptat în ipostaza de a fi executați silit de către organele fiscale locale de pe raza localităților de domiciliu. Multe dintre aceste executări silite fiscale au fost demarate pentru recuperarea unor creanțe fiscale despre care contribuabilii nu aveau cunoștință că le datorează la bugetul local.
Această situație s-a creat cel mai probabil din eroarea organelor fiscale de a emite un titlu de creanță pe care să-l comunice contribuabilului vizat, anterior demarării executării silite. Întrebarea care se ivește în aceste condiții este dacă o astfel de executare silită fiscală este legală. Răspunsul pe scurt: nu. Răspunsul pe larg, în cele ce urmează.
Potrivit dispozițiilor cuprinse în Codul de procedură fiscală, colectarea oricărei creanțe fiscale se face numai în temeiul unui titlu de creanță fiscală sau al unui titlu executoriu, după caz. De altfel, titlul executoriu în temeiul căruia se efectuează executarea silită a creanțelor fiscale trebuie emis potrivit prevederilor legale de către organul competent de executare silită.
Acest titlu executoriu cuprinde creanțele fiscale, principale și accesorii, neachitate la scadență, stabilite și individualizate în titluri de creanță fiscală întocmite și comunicate în condițiile legii. Esențial în materia executării silite fiscală este că niciun titlu executoriu nu se poate emite în absența unui titlu de creanță fiscală emis și comunicat în condițiile legii sau a unui înscris care, potrivit legii, constituie titlu executoriu.
Cu alte cuvinte, nu se poate demara, în condiții de legalitate, o executare silită fiscală dacă nu a fost emis un titlu de creanță fiscală ori dacă acesta, deși emis, nu a fost comunicat contribuabilului conform legii.
Astfel, în primul rând, se întocmește titlul de creanță care se comunică, potrivit legii, contribuabilului. La scadență sau la o dată prevăzută de lege, titlul de creanță devine titlu executoriu și se întocmește un înscris denumit „titlu executoriu”. Dacă obligația fiscală nu se plătește de către contribuabil de bunăvoie, numai atunci se poate demara executarea silită.
Așadar, titlul de creanță este un act administrativ fiscal emis de organele competente și comunicat contribuabilului, în condițiile legii, care ia astfel cunoștință despre existența obligației fiscale și, totodată, are posibilitatea de a contesta actul la organul fiscal competent.
Prin urmare, în lipsa emiterii și comunicării titlului de creanță, contribuabilul este pus în imposibilitatea de a-și executa de bunăvoie obligațiile fiscale, necunoscându-le, și, în același timp, este privat de dreptul de a contesta legalitatea și/sau întinderea obligațiilor fiscale stabilite în sarcina sa de către organul fiscal.
Recent, într-o speță similară de pe rolul Judecătoriei Brașov, Cabinet de avocat Claudia Cozma a asistat și reprezentat cu succes un client în procedura contestației la executare, obținând anularea executării silite, precum și toate actele de executare emise în cadrul aceluiași dosar de executare.
Dacă și tu te confrunți cu o problemă similară, te invităm să discutăm pentru a stabili împreună strategia de urmat pentru ca drepturile tale să fie pe deplin protejate.
Ce părere ai despre acest articol?
Lasă-ne un comentariu!